| Basic information |
|
23K00685 Grant-in-Aid The Development of Critical Thinking and Persuasive Discourse Skills of Japanese-English Bilingual Students in International Baccalaureate Education
Japanese-English Successive Bilinguals
Critical Thinking/Persuasive Discourse Skills
International Baccalaureate Program (MYP & DP)
Foreign language education
Other areas of research (1) |
 |
小区分02100:外国語教育関連
Other areas of research (2) |
 |
 
Other areas of research (3) |
 |
 
Selection of type of research. |
 |
 
Project period (Start date) |
 |
2023
Project period (Finish date) |
 |
2026
Year in which the grant was received |
 |
2023
Name of organization providing grant |
 |
 
Category of the funds of the grant |
 |
Ministries and Agencies Related Grants
No. of subsidy-funded research project |
 |
23K00685
Plans for next academic year |
 |
 
Organization providing the funding |
 |
 
Satomi Mori, Rikkyo University Intercultural Communications, Professor (90305392)
Yuri Yujobo Tamagawa University, Center for English as a Lingua Franca、Asssociate Asssociate Professor
Distribution amount of funding (Total amount) |
 |
 
Distribution amount of funding (Direct expenses) |
 |
 
Distribution amount of funding (Indirect expenses) |
 |
 
家庭・地域環境と学校教育環境とで使用言語が異なるバイリンガル生徒は国内でも増加傾向あり、彼らの複数言語能力ならびに認知発達に関する学術的理解は急務であるが、殊に高度な思考に基づく談話能力の発達研究は少ない。本研究では、IB校にて主に英語で教科教育を受けた日英早期継続バイリンガル大学生の各言語における説得型エッセイデータを収集の上、談話構造とそれを支える批判的思考力を分析し、1)各言語の談話構造とそれぞれの言語文化規範との関係、2)学習言語である英語の談話構造・批判的思考と日本語の談話・思考との関係、3)各言語の能力(ドミナンス)と談話構造・思考との関係、の3つの観点からその特徴を明らかにする。
|