Research achievements (PUBLICATIONS)

Basic information

Name KUBOTA Yoshihiko

Name of dissertation

Case Study of the Information Morals Education Based on Experiences and Discussion : Focus on the Difference of Study Group Organization

Name of author

HASEGAWA Haruo, KUBOTA Yoshihiko

Name of publication

Japan Journal of Educational Technology

Publisher

日本教育工学会

Volume (No.)

35

Issue (No.)

0

Start page

177

 

 

End page

180

Publication date

2011

Presence/absence of peer review

batu

Presence/absence of invitation

Batu

Language of publication used

Japanese

Posting category

 

Type of publication

 

Type of authorship

 

ISSN

1349-8290

DOI

 

NAID (CiNii ID)

1.10009E+11

PMID

 

URL

Summary

チャット体験を基にした情報モラル学習を,話題が合う者同士のグループと無作為グループで実践した.児童は授業開始時のチャット体験での気付きを共有し,ネットコミュニケーションの留意点をグループで話し合い,授業終了時に再度チャットを行った.授業開始時のチャット体験は,両グループとも問題のある発話が多く,特に無作為グループは,相手を意識した発話ができず,意味不明の発話が多かった.授業終了時には,両グループとも問題のある発話は減少した.留意点を考える活動では,無作為グループは態度面に関する留意点が少なかった.意味不明の発話が多く,ネットコミュニケーションの内容が判別しにくかったためと考える.

Remarks